Thursday, April 13, 2006

Playtime, time to play.


Momenteel toont het Stedelijk Museum de tentoonstelling Next Level. Art, Games en Reality. Weinig bijzonder. Of je nu van games houdt, of niet. Wel bijzonder was de speciale presentatieavond Playtime afgelopen donderdagavond. Studenten grafisch ontwerpen van de Rietveld Academie Amsterdam toonden zelfontworpen games. Uitgangspunt was het idee dat speelmogelijkheden zijn te vinden in elke sociale situatie, elke taak, elke plek met een bestemming en elk voorwerp met een specifieke bedoeling.

Maar zijn niet alle mogelijke spelvormen al eens verzonnen? En zijn alle ‘innovaties’ niet gewoon variaties op reeds bestaande succesvolle games? Wel of niet ... dat maakte mij die avond niets uit. Ik heb me anderhalf uur lang verbaasd èn vermaakt met de verzameling van 15 (of 20?) curieuze spelletjes, onverwachte stukken speelgoed en getransformeerde situaties, die de revue passeerden.

Frogger op een verkeerskruispunt? Snake met badkamertegels? Knikkeren met een rietje en waterdruppels? Tuurlijk, waarom niet!
Jammer dat de games niet online zijn te bezichtigen. Er zijn namelijk wel volop videopnames en foto’s gemaakt. Nou ja, mocht het zover komen dan post ik ze wel. Voorlopig heb ik weer voldoende inspiratie opgedaan.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home